Analysera mera!

Som ett genomgående tema blir det analyser av kvällens melodifestival, jag kan liksom inte riktigt låta bli fastän jag egentligen borde skriva om vad jag hittat på den senaste tiden.. men som sagt, melodifestival blir det!

Charlotte Perelli stod som segrare, och ja, två segrar i rad för Kronobergs län, det är inget att klaga på! I övrigt är det väl inget att klaga på heller med Charlottes vinst, mer än att jag inte hejade på henne. Tur att det blev Charlotte iallafall, om inte Sanna som jag hejade på fick vinna. För man skäms ju inte för att skicka Hovmantorparn till Serbien heller, nä, det är ganska lugnt. Jag menar, om Christer Sjögren hade stått där - hade vi inte skämts en aning bara med allt detta fjäsk och plymer och jag vet inte allt? Så ja, jag har inget stort att klaga på.

Fast jag började fundera, på om det kanske är dags att ta bort juryn helt och hållet nu. Jag menar, Sanna fick trots allt folkets röster, men ändå vann hon inte. I den internationella tävlingen är den helt och hållet borttagen, och i deltävlingarna fram till finalen är det inte heller någon jury inblandad.

För att vara lite jobbig och långsökt så jämför jag med kära Idol i TV4, där det först är en jury som väljer ut de som kan platsa i programmet men att det sedan är tittarna som verkligen gör jobbet. Precis så är det i melodifestivalen, en jury väljer ut 32 bidrag som kan tänkas att representera Sverige allihopa, men sen är det upp till folket att fälla den slutgiltliga domen. Ring-och-rösta-konceptet är så populärt och stabiliserat i TV nu för tiden, så jag tycker det är dags att slänga ut juryn ur finaler.

Sanna Nielsen har känslan, Rongedal har stilen (mina andrahandsfavoriter) och jag har en god natts sömn framför mig!
Go Småland!

Kommentarer
Postat av: Melodifestival-freak

Den juryn som bestämmer vilka 32 låtar som får delta i melodifestivalen är faktiskt helt vanliga människor, i olika åldrar, med olika smaker, för att det ska bli ett så brett "sortiment" på låtanra som möjligt. Det är inga människor med nån speciell musik-bakgrund eller så. Bara så du vet ;P

2008-03-16 @ 12:46:07
URL: http://mbladh.blogg.se
Postat av: Malin

Jag tycker nästan precis som du om Melodifestivalen. Jag hejade på Sanna, sedan Charlotte och sedan Rongedal ;) Och jag är så jäkla glad att Christer inte vann, haha!

2008-03-17 @ 18:36:47
URL: http://malin90w.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0